Modes aksesuāru dizaina ir jauna modulārā izglītības programma, kurā izgatavo gan funkcionālus, gan konceptuālus modes aksesuāru produktus (rotas, somas, apavus, cepures, šalles, apmetņus utt.) Apgūst ilgtspējīgu domāšanu, dizaina procesā apzina lietotāja vajadzības, veic analogu un konteksta izpēti. Strādā komandā, radoši domā un rada konceptus, ideju skices, izgatavo un testē maketus, 2D un 3D datorprogrammās sagatavo tehniskos un vizuālos projektus. Izmantojot jaunās tehnoloģijas, darbnīcās apgūst materiālu un tehnisko risinājumu praktisko pielietojumu un izgatavo gan funkcionālus, gan konceptuālus modes aksesuāru produktus. Gala rezultātu prezentē, izstrādājot vizuālo identitāti kā biznesa ideju.
Pirmajā kursā visi audzēkņi mācās vienā grupā un attīstīta izpratni par dizaina procesu, kompozīciju, formveidi un iepazīstas dažādiem materiāliem un tehnoloģijām, lai otrā kursā varētu izdarīt pamatotu izvēli, kurā materiālā vēlētos realizēt savas dizaina ieceres: ādā, tekstilā, metālā.
Izglītības programmas vadītāja Elīna Dobele
Modes aksesuārus izstrādā dažādos materiālos, un tie ir valkājami, funkcionāli: pavairojami "Pret-a-Porter" un roku darbs: unikāli, neatkārtojami "haute couture". Ir sadarbības iespējas ar apģērbu dizainu – kolekcijas izstrādes ietvaros un ar stilistiem – stila izstrādes ietvaros.
"Aksesuārs ir priekšmets, ko valkā uz ķermeņa vai to nēsā cilvēks. Ir 4 galvenie aksesuāru viedi: somas, apavi, rotas un galantērija (cepures), un tad pārējie aksesuāri: saulesbrilles, šalles, apmetņi, šlipses, rokas pulksteņi, cimdi utt".
No grāmatas: Basic Fashion design 09 – designing accessories, autors Džons Lau (John Lau).
Modes aksesuāros ietilpst liela sadaļa rotu dizaina:
• unikālās rotas (fine jewellery) valkājamas rotas, bet kas tiek izgatavotas vienā eksemplārā, kuras ir augstvērtīgas mākslinieciski, kā arī to izgatavošanā ir pielietotas augstas amatniecības prasmes un lietoti dārgi izejmateriāli;
• laikmetīgās rotas / modes rotas (fashion jewellery), kas attēlo sezonas tendences, rotas, kas nosaka modes tendences, tās var būt, ar spēcīgu konceptuālu vēstījumu, kā arī pastāstīt par materiālu, šīs rotas tiek izgatavotas no dažādiem materiāliem;
• konceptuālās/skatuves rotas, kas izstrādātas konkrētai augstās modes (haute couture) kolekcijai, lai papildinātu kolekcijas galveno ideju – koncepciju un kuras bieži vien nav valkājamas ikdienā, nav funkcionālas.
Tiekamies 1. septembrī LMMDV – Iespēju skolā, iespēju pilsētā!
Mācību procesa laikā 1.–4. kursam tiek apgūts valsts vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu obligātais saturs: Latviešu valoda I, Literatūra, Matemātika I, Angļu valoda, Vēsture un sociālās zinātnes I, Kultūra un māksla I, Dabaszinības, Fizika I, Datorika, Sports, kas nodrošina iespēju stāties augstākās izglītības iestādēs Latvijā un ārvalstīs.
Paralēli zīmēšanai un gleznošanai galvenie profesionālie mācību moduļi ir:
Dizaina procesi – apgūst kas ir dizains, dizaina veidus, dizaina domāšanas metodes.
Kompozīcija – attīsta radošo domāšanu, apgūst kompozīcijas pamatus un izteiksmes līdzekļus.
Formveide – apgūst veidošanas un maketēšanas iemaņas dizaina produkta telpisko skiču un maketus izveidei.
Materiālu un tehnoloģiju izmantošana modes aksesuāru izstrādē – iepazīstas ar dažādu materiālu un tehnoloģiju iespējām modes aksesuāru izgatavošanā: ādas, tekstils, metāls, stikls, sietspiedi, apgūs CNC frēzēšanas un lāzergriešanas tehnoloģiju pamatus.
Modes aksesuāru konstruēšana un modelēšana – apgūst konstruēšanas un modelēšanas pamatprincipus.
2D digitālā modelēšana – apgūst tehniskās grafikas (rasēšanas) pamatus 2D vidē un iepazīstas ar vektorgrafikas, rastra grafikas un maketēšanas programmām Adobe Illustrator, Adobe Photoshop.
3D digitālā modelēšana – dizaina produktu tehniskos risinājumu izstrāde 3D vidē un dizaina priekšmeta 3D animāciju izstrāde.
Dizaina produktu skicēšana – attīsta skicēšanas iemaņas dizaina produktu vizualizēšanai.
Modes aksesuāru izstrāde – no ideju skices līdz gatavam darbam: pielietojot dizaina domāšanu izstrādāt dizaina projektu un izgatavot modes aksesuāru pirmparaugu, apgūstot un pilnveidojot praktiskās iemaņas izvēlētajā specialitātē (ādā, tekstilā, metālā).
Modes dizaina konteksta izpēte – modes dizaina kultūrvēsturiskā pieredze, mākslas vēstures laikmetu un reģionu kontekstā.
Vizuālās identitātes izstrāde produktu dizainā - produkta vizuālās identitātes izveide, grafikas dizaina pamatu apguve un zīmolvedības principu pielietošana (Adobe Illustrator, Adobe Photoshop).
Projektu īstenošana produktu dizainā - dizaina projektu īstenošana, izstrādājot un noformējot dizaina projekta risinājumus.
Uzņēmējdarbība dizainā – attīstīt uzņēmējdarbības uzsākšanai un veikšanai nepieciešamās prasmes dizaina nozarē.
Trešā kursa jaunieši dodas modes aksesuāru dizainera praksēs uz uzņēmumiem vai pie amatu meistariem/praktiķiem. Iepazīstas ar jaunām tehnoloģijām un materiāliem, iegūst jaunas zināšanas, prasmes un iemaņas darba vidē, uzzinot aktualitātes un reālās darba tirgus prasības radošajās industrijās.
Mācību laikā audzēkņiem ir iespēja iesaistīties ārzemju praksēs, piedalīties konkursos un semināros.
Absolventi ir sagatavoti studijām augstskolās dizainā, modē, mākslā kā arī pierādīt sevi, kā jaunajam speciālistam, darba tirgū.
Izglītības programmas vadītājs Andris Garokalns:
Rotu dizaina nodaļā audzēkņos tiek veidota izpratne par dizainu kā procesu, par priekšmetiskās vides projektēšanas nosacījumiem no ideju skices līdz gatavam darbam.
Tev būs plašas iespējas tālākām studijām dizainā, arhitektūrā vai mākslā, kā arī varēsi pierādīt sevi kā jaunais uzņēmējs darba tirgū un attīstīt savu biznesu, sākot no rotām līdz vērienīgiem vides objektiem.
Metāla izstrādājumu dizaina izglītības programmā, audzēkņos tiek veidot izpratne par dizainu kā procesu, par priekšmetiskās vides projektēšanas nosacījumiem no ideju skices līdz gatavam darbam.
Mācību procesā, apgūstot kompozīcijas uzbūves principus, dizaina pamatus, materiālu tehnoloģijas, jaunieši tiek rosināti realizēt savas radošās ieceres rotu dizainā, interjera priekšmetu dizainā un mazās arhitektūras formās pilsētvidē.
Atklāt savas radošās iespējas jauniešiem palīdz mācību procesā piedāvātās tehnoloģiskās iespējas priekšmetu projektēšanā un projektu realizācijā materiālā. Projektēšanā tiek izmantota 2D un 3D izteiksmes līdzekļi. Materiālu tehnoloģijās, priekšmetu izgatavošanā, tiek izmantotas gan tradicionālās tehnikas, gan datoru ciparu vadības tehnoloģijas. Lai rastu idejas īstenošanai atbilstošāko risinājumu darbos tiek izmantoti ne tikai metāls, bet dažādi, dizaina risinājumam un konstrukcijām piemērotākie materiāli.
Trešā kursa jaunieši dodas mācību ražošanas praksēs uz koka dizaina uzņēmumiem un projektēšanas birojiem, iepazīstas ar jaunām kokapstrādes tehnoloģijām un materiāliem, iegūst jaunas zināšanas, prasmes un iemaņas darba vidē.
Mācību laikā jauniešiem ir iespēja iesaistīties mācību ražošanas praksēs Latvija un Eiropā, piedalīties konkursos un semināros. Metāla izstrādājumu dizaina speciālists izpilda daļu no dizainera pienākumiem un uzdevumiem izstrādājumu un objektu mākslinieciskās projektēšanas jomā. Sadarbībā ar citiem speciālistiem projektē, plāno un izstrādā vizuāli, tehnoloģiski un funkcionāli pamatotus objektu projektus un izstrādājumu paraugus, piedalās izstrādājumu paraugu sagatavošanā ieviešanai ražošanā. Absolventi ir sagatavoti studijām mākslā, dizainā, kā arī pierādīt sevi, kā jaunajam speciālistam, darba tirgū.