LMMDV IZGLĪTOJAMIE GŪST PIEREDZI SOMIJĀ

No 2022. gada 19. aprīļa līdz 2022. gada 2. maijam uz Tamperes konservatoriju (Tampereen konservatorioon), Somijā mācību praksē devās viens izglītības programmas Sitaminstrumentu spēle audzēknis, četri audzēkņi un divi pedagogi no izglītības programmas Pūšaminstrumentu spēle.

Tamperes konservatorija, Tamperes reģionā, Somijā, piedāvā izglītību mūzikā un dejā. Institūts apmāca dažāda vecuma studentus, kuri vēlas apgūt prasmes dažādos līmeņos – pamatizglītība, profesionālā izglītība vai augstākā izglītībā. Konservatorijas piedāvātā programma ir intensīva un enerģiska. Pamatizglītība mūzikā māca skolēniem sava instrumenta pamatus, sniedzot viņiem prasmes gan solo, gan ansambļa izpildījumā. Mūzikas veidošana ansamblī jau no paša sākuma ir daļa no izglītības – koriem, orķestriem vai kameransambļiem.

Par savu dalību mobilitātē dalās:
Uva Kalniņa: Tamperes konservatorijā pavadījām divas nedēļas. Audzēkņiem bija iespēja apmeklēt stundas pie konservatorijas skolotājiem kā arī pie divām flautas skolotājām, kuras bija ieradušās no Spānijas, Erasmus ietvaros. Mūsu flautas klases audzēkņiem bija iespēja muzicēt kopā ar Tamperes konservatorijas pēdējā gada flautas spēles audzēkni, flautu trio sastāvā. Šis sastāvs arī piedalījās konservatorijas rīkotajā audzēkņu koncertā. Šajā pašā koncertā piedalījās arī flautu kvintets, kas sastāvēja no konservatorijas flautas skolotājām, skolotājām no Spānijas kā arī mūsu skolas skolotāja Reiņa Lapas.
Skolotājs Reinis Lapa arī strādāja ar Tamperes konservatorijas flautas klases audzēkņiem. Trombona klases audzēknim Dāvim Leišavniekam tika dota iespēja piedalīties Tamperē rīkotajās metāla pūšaminstrumentu meistarklasēs trīs dienu garumā. Klarnetes spēles audzēknim Emīlam Atstājam tika dota iespēja muzicēt un iegūt pieredzi ar Tamperes universitātes koncertmeistari.
Man pašai bija iespēja iepazīties gan ar obojas spēles skolotāju gan ar saksofona spēles skolotāju, ar kuru cerams veidosies tālāka sadarbība starp mūsu skolām. Biju priecīga par iespēju vērot nodarbības un apspriest kopīgo un atšķirīgo mācību procesā Somijā un Latvijā. Uzņemšana skolā bija labi organizēta un patīkama. Izbaudījām šo laiku, guvām daudz jaunu iespaidu un vērtīgas informācijas.

Reinis Lapa: Ierodoties mani sagaidīja Konservatorijas vadība un Erasmus programmas koordinatori. Iepazināmies ar skolas telpām. Mums izdalīja elektroniskas atslēgas, lai mēs varētu tikt skolas telpās. Pēc administrācijas sapulces bija organizēta tikšanās ar Konservatorijas flautas spēles pedagogiem, kurā iepazināmies un pārrunājām izglītības programmu atšķirības. Vienlaikus ar LMMDV skolotājiem un audzēkņiem Konservatorijā viesojās arī flautas spēles pedagogi no Spānijas. Šāda trīs valstu pedagogu vienlaicīga piedalīšanās projektā papildināja manus iespaidus. Bija iespēja novērot atšķirības Somijas un Spānijas (kā arī manā) pedagogu pieejā dažādu problēmsituāciju risināšanā. Nākamās dienas pagāja klausoties nodarbības, darbojoties ar Konservatorijas audzēkņiem, piedaloties pūšaminstrumentu nodaļas koncertā, kā arī apmeklējām Tamperes Filharmonijas simfoniskā orķestra koncertu Tamperes koncertzālē. Pēc pārrunām un iespaidiem nodarbībās galvenais secinājums bija par sasniedzamo mērķu dažādību LMMDV, Somijas un Spānijas atbilstoša līmeņa mūzikas mācību iestādēs.

Mūsu izglītības programma ir vairāk virzīta uz konkrēta rezultāta sasniegšanu, kas darbā ar mazāk talantīgiem vai centīgiem audzēkņiem rada nepārtrauktas stresa situācijas. Vērotajās stundās un pārrunās ar pedagogiem sapratu, ka Tamperē mērķis ir uzturēt interesi par muzicēšanas procesu un nezaudēt prieku darbojoties ar tehniskajām niansēm. Nedēļas nogalē bija iespēja apmeklēt Tamperes flautu festivālu, kas tika organizēts sadarbībā ar Tamperes konservatoriju. Festivāla ietvaros bija iespēja klausīties meistarklases un koncertus lielisku flautistu izpildījumā, kā arī dzirdējām starptautisku konkursu. Zīmīgi, ka festivāla galvenā viesa Sebastiana Jacot flautas spēli nedēļu vēlāk bija iespēja dzirdēt arī Liepājā, Berlīnes filharmonijas simfoniskā orķestra sastāvā. Ļoti piesātināta nedēļa, daudz, dažādi iespaidi un jaunas idejas, kurām mēģinu atrast pielietojumu savā darbībā.

Matīss (1. kurss, Sitaminstrumentu spēle): Mobilitātes laikā attīstīju melodisko sitaminstrumentu roku tehniku, muzikālā materiāla interpretācijas iespējas, kā arī mazās bungas un citu simfoniskā orķestra sitaminstrumentu spēli. Tamperē specialitātes skolotājs arī ieteica vairākus mācību materiālus un kā tos spēlēt, lai pēc iespējas ātrāk un labāk attīstītu tehniku.

Emīls (4. kurss, Klarnetes spēle): Mobilitātes laikā daudz tika strādāts pie dažādām tehnikām un vingrinājumiem, kā Staccato, Multifonika, Glissando, Dubultais staccato, Vibrato, Virskaņas (overtones), Cirkulārā elpošana, "Pedāļi" ar klarnetes iemutni. Esot mobilitātē ieguvu daudz jaunu iespaidu, emociju, kā arī daudz jaunas un noderīgas informācijas par un ap manu specialitāti. Šī iegūtā informācija noderēs manu prasmju pilnveidošanā un attīstīšanā. Bija iespēja arī muzicēt kopā ar TAMPK universitātes koncertmeistaru. Šī bija jauka un noderīga pieredze, kuras laikā tika gūtas daudz jaukas emocijas.

Sintija (2. kurss, Flautas spēle): Skolotājas no Somijas un Spānijas parādīja citus veidus kā stāvēt, lai vieglāk būtu elpot, bija iespēja spēlēt jaunus vingrinājumus, ne tikai tos, ko spēlēju LMMDV. Iemācījos veidus ko darīt, lai parādītu krāsas skaņdarbā.

Dāvis (1. kurss, Trombona spēle): Mobilitātes laikā attīstīju skaņdarbu interpretācijas prasmes, kā arī guvu pieredzi spēlējot dažādos kolektīvos. Atrodoties mobilitātē, pārliecinājos ka esmu izvēlējies pareizo profesiju, jo izbaudīju to ko daru.

Sandija (1. kurss, Flautas spēle): Attīstīju komunikāciju angļu valodā, iepazinos ar spēles līmeni Somijas skolā, ieguvu praktiskas zināšanas flautas spēles attīstībai. Strādājot ar vairākiem skolotājiem ieguvu motivāciju tālākai flautas spēles apguvei. Kļuva plašāks redzes loks uz flautas spēles iespējām, jo redzējām, dzirdējām līmeni, kuru Latvijā reti var sastapt. Iegūtā pieredze bija vērtīga un pozitīva. Protams, pats vērtīgākais bija jaunās iegūtās zināšanas, ieteikumi, kritika par manu flautas spēli un mūzikas prasmēm kopumā. Piesaistīja atšķirīgās mācību metodes, primāri tur skolotāji strādā ar skaņu, muzicēšanu un pēc tam pie tehnikas, kas ir, manuprāt, iedarbīgi, jo tehniku, zinot pamatus, tu vari uzlabot tikai praktizējot to, taču, lai iegūtu kvalitatīvu skaņu neeksistē viens pareizs variants. Pirmo reizi bija iespēja dzirdēt filharmonisko orķestri klātienē, fantastiskā zālē. Uzzināju par izcilu flautistu Sebastianu Jakotu, kurš pasniedza Tamperes flautu festivālā meistarklases un vēlāk sniedza augstas kvalitātes koncertu.

Mobilitātes izmaksas tiek segtas programmas Erasmus+ atbalstītā projekta "Profesionālo kompetenču pilnveidošana starptautiskā līmenī" Nr.2019–1–LV01–KA102–060137 ietvaros.

lidzfinanse-ES-Erasmus