LMMDV audzēkņi gūst pieredzi Horvātijā
No 2024. gada 14. janvāra līdz 27. janvārim, ieskaitot ceļā pavadītās dienas, notika audzēkņu īstermiņa un personāla mobilitāte Dizaina, grafikas un ilgtspējīgas būvniecības skolā, (Škola za dizajn, grafiku I održivu gradnju Split https://gogss.hr) Horvātijā, Splitā. Mobilitātē devās divas Interjera dizaina audzēknes un divi Arhitektūras programmas audzēkņi.
Par savu dalību mobilitātē dalās:
Gabriela Vagotiņa-Vagule (Interjera dizains, 2. kurss): Mobilitātes laikā attīstīju zīmēšanas, maketēšanas prasmes un renderēšanas programmas izmantošanu. Zīmēšanā mēs bijām kopā ar 2. un 3. kursu. Viņi zīmēja cilvēkus un cilvēku galvas, kurus es vēl LMMDV nebiju zīmējusi. Skolotājs mums demonstrēja, kā notiek cilvēka konstruēšana un mērījumu process. Viņš arī nāca pie katra no mums un palīdzēja, ja ko nesapratām. Tāpēc rezultātā iemācījos pamatus kā to pareizi darīt. Maketēšanā es attīstīju vadīšanos pēc rasējumiem, lai izveidotu noteiktu produktu. Mums tika doti jau eksistējoša krēsla rasējumi, no kā mērogā bija jāizveido makets. Mums pašiem bija jāmēra, jāizmanto zāģi, līme, vīles un urbji, lai tiktu galā ar uzdevumu. Ar daudziem no šiem rīkiem nebiju strādājusi, tāpēc attīstīju savas prasmes darbā ar tiem. Līdz šim to nebiju darījusi, tāpēc bija vērtīgi to apgūt, lai saprastu interjera produktu veidošanas procesu. Mobilitātē es iemācījos pamatus strādāt ar SketchUp tiešsaistes versiju. Skolā mums tika nodrošināti datori, ar kuru palīdzību, mūs iepazīstināja ar šo programmu. LMMDV es biju strādājusi tikai ar Archicad programmu, tāpēc man bija interesanti iemācīties vairāk par SketchUp. Tas man noderēs nākotnē veidojot 3D vizualizācijas un renderēšanai. Šādu programmu prasmes ļoti labi arī noder darba tirgū, tāpēc ļoti novērtēju, ka iemācījos ar to strādāt.
Attīstīju arī savas angļu valodas prasmes, jo skolā stundas notika angliski, un ar vienaudžiem tikai tā varējām komunicēt. Vēl iemācījos un attīstīju ļoti vērtīgu prasmi — orientēšanos. Iemācījos arī strādāt grupā, veidojot kopīgu projektu. Mums bija jāizveido projekts mūzikas skolas atpūtas telpai. Līdz šim biju veidojusi projektus tikai patstāvīgi, tāpēc sadarbojoties ar pārējiem dalībniekiem, uzzināju un sapratu vairāk par grupas projektu procesu, un sadarbību ar vienaudžiem.
Tā kā nekad iepriekš dzīvē nebiju bijusi ārpus Baltijas valstīm, šis brauciens man ļāva redzēt un saprast kā izskatās ikdiena un izglītība citā Eiropas pusē. Bija ļoti interesanti un vērtīgi iepazīt horvātu kultūru. Iepazinu arī daudz jaunus un daudzveidīgus cilvēkus, kas man deva jaunu iedvesmu dzīvei un mācībām turpmāk.
Man bija ļoti interesanti uzzināt par horvātu kafijas kultūru, kas ir ļoti svarīga daļa no viņu dienas rutīnas, un to, ka viņi uz kafejnīcām dodas pauzēs un pēc skolas. Vietējie jaunieši stāstīja, ka bieži vien kafiju dzer 3 stundas dienā, vienkārši sēžot un runājot. Tas man šķita ļoti interesanti, jo Latvijā tā īsti nav. Vēl es biju sajūsmā par pašu pilsētu un klimatu. Nekad dzīvē nebiju redzējusi kalnus, tāpēc man tie bija ļoti iespaidīgi. Man arī ļoti patika izstaigāt un iepazīt Splitu, redzēt kāda arhitektūra ir tai raksturīga, kā izskatās vēsturiskās vietas. Biju pārsteigta par to, cik draudzīgi un atvērti ir horvāti. Mūsu vienaudži ļoti ātri sāka ar mums komunicēt un uzdot jautājumus. Ar viņiem bija ļoti viegli runāt un uzdot dažādus jautājumus, lai uzzinātu vairāk par viņu ikdienu. Cilvēki bija tik jauki, ļoti daudz reizes pēc skolas kopā ar viņiem gājām dzert kafiju un runāt par mūsu dzīvēm un mācībām. Skolotāji arī bija tiešām izpalīdzīgi un mīļi, visu laiku pārliecinājās, ka mums viss ir labi.
Katrīna Asberga (Interjera dizains, 3. kurss): Mobilitātes laikā apguvu SketchUp programmu, konstruktīvo maketu savienojuma tehnikas, attīstīju interjera idejas koncepta prezentēšanas prasmes un maketa izveidi, vadoties pēc dotiem rasējumiem.
Piedalījos stundās, kur pasniedzējs vadīja jaunās aplikācijas apguves procesu. Iegūtās prasmes ļāva nostiprināt sekošana norādēm un jautājumu uzdošana neskaidrību brīžos. Interjera koncepta prezentēšanas prasmi mums ļāva attīstīt uzdotais uzdevums izveidot interjera koncepciju citas skolas foajē telpai.
Attīstīju savu spēju brīvi komunicēt angļu valodā, ko palīdzēja pilnveidot horvātu vienaudži, kuri ļoti labprātīgi komunicēja un veidoja sarunas. Vēl attīstīju savu spēju orientēties, jo iepriekš ar to ir bijušas problēmas, taču meklējot nepieciešamās lokācijas, pilnveidoju šo prasmi. Kā arī apguvu spēju kontrolēt savus tēriņus un spēju plānot budžetu.
Šī bija ārkārtīgi noderīga un brīnišķīga pieredze. Visvairāk priecājos par savas spējas runāt brīvi angliski attīstību. Tā bija lieliska iespēja to pilnveidot, jo iepriekš esmu bijusi nedroša un nav bijusi tieša saskarsme veidot dialogu svešvalodā. Kā arī, noskaidroju daudz ko jaunu par horvātu kultūru kā tādu. Vietējie un skolas biedri bija ļoti uzņemoši un aicināja mūs uz kafiju, kur pastāstīja vairāk par viņu kultūru un mēs par savējo. Ļoti jauki un sirsnīgi cilvēki no kuriem daudz ko var mācīties. Esmu ļoti pateicīga par kompāniju, kas izveidojās braucienā. Spēja pielāgoties jaunai videi un dzīvot vienā istabā ar nepazīstamu cilvēku man atvēra jaunu komunikācijas spēju. Vienmēr esmu bijusi klusa un intraverta, taču ar biedru palīdzību tas ir mazliet mainījies. Biju arī pārsteigta cik ļoti attīstīta horvātiem ir kafijas dzeršanas kultūra. Un cik ļoti atvērti un komunikabli viņi ir kā cilvēki. Ļoti novērtēju iespēju kopā ar biedriem veidot interjera konceptu citas skolas foajē. Kaut bijām šaubīgi par savu ideju, pēc uzdevuma devēju reakcijām mēs jutāmies gandarīti. Bija interesanti arī novērot atšķirības mācību procesā un programmā.
Luīze Macijauska (Arhitektūra, 4. kurss): Attīstīju komunikāciju ar jauniešiem un skolotājiem angļu valodā. Ieguvu jaunas zināšanas arhitektūras un interjera dizaina profesionālajā sfērā, t.i. jaunu programmu apguve, interjera dizaina izveidei, skicēšanai. Kā arī apguvu akadēmiskās zīmēšanas un skicēšanas prasmes, zīmējot cilvēka galvu un ķermeni. Mobilitātes laikā apguvu programmu SketchUp, piedalījāmies zīmēšanas stundās, veidojām interjera dizaina piedāvājumu mūzikas skolas atpūtas telpai Adobe Illustrator programmā, kā arī devāmies uz dažādiem mēbeļu un dizaina uzņēmumiem, lai paplašinātu savu redzes loku (Max&Morris, Prostoria). Apciemojām Arhitektūras universitāti, lai ielūkotos profesionālā mācību procesā un novērtētu studentu darbus augstākajā izglītībā. Praktiskajā darbā veidojām no koka krēsla kopiju pēc dota dizaina. Kā arī aktīvi piedalījāmies sarunās un diskusijās ar vietējiem, paplašinot angļu valodas zināšanas un iepazīstot jaunu kultūru.
Pilnveidoju savas prasmes būt patstāvīgai ārzemēs, t.i. atrast piemērotu transportu, orientēties, plānot finanses, atrast vietas, kur izklaidēties un baudīt kultūru. Nostiprināju prasmi socializēties un nebūt intravertai, lai iepazītu jaunus cilvēkus un veidotu kopīgas atmiņas. Kā arī attīstīju spēju pārliecinoši prezentēt un aizstāvēt ne tikai savu skolu ārzemniekiem, bet arī savus projektus un padarītos darbus.
Personīgi sapratu, ka patiesi vēlos pēc LMMDV turpināt mācības arhitektūras/interjera nozarēs, pēc arhitektūras universitātes apmeklējuma Splitā. Kā arī ievēroju, ka man ir ļoti viegli sarunāties angļu valodā un veidot jaunus kontaktus. Kopumā ļoti izbaudīju šo Erasmus+ braucienu, uzzinot vairāk pati par sevi un paplašinot savu pieredzi. Mani ļoti iepriecināja Horvātija kā valsts. Tā bija mana pirmā reize šajā valstī, līdz ar to ļoti izbaudīju laikapstākļus, kalnu skatu, dabu, jaukos cilvēkus un Horvātu kultūru. Biju ļoti pārsteigta par skolu, kurā mācījāmies, tā bija pavisam citādāka, nekā mūsu skola. Pavisam cita izglītības sistēma, stundu saraksti, vizuālais izskats. Horvātijā arī pieredzēju savu pašu pirmo operas izrādi, kas atstāja uz mani ļoti daudz emocijas, gan pozitīvas, gan negatīvas.
Artjoms Leps (Arhitektūra, 4. kurss): Mobilitātes laikā apguvu SketchUp programmas izmantošanu, dizaina mēbeles prototipa izstrādi no koka un prezentēšanas prasmes. To palīdzēja apgūt dalība mācību stundās, prezentēšana un atbilstošu programmu izmantošana darba uzdevuma veikšanai.
Pilnveidoju savas svešvalodas prasmes, ko aktīvi pielietoju divu nedēļu laikā, kā arī orientēšanas prasmes, kartes izmantošanu ikdienā. Nodibināju jaunus kontaktus un izbaudīju citas valsts nacionālos ēdienus, kā arī vairāk uzzināju par horvātu kultūru. Spilgtākos iespaidus radīja pilsētas arhitektūra, reljefs un klimats, kā arī atšķirības gan mentalitātē, gan izglītības sistēmā kopumā.
Personāla mobilitātē piedalījās direktore Inga Auziņa, projektu vadītāja Inga Kuncīte, kā pavadošās personas jauniešu pavadīja skolotājas Dita Lesiņa un Guna Poga. Mobilitāte deva iespēju tiešai komunikācijai ar starptautiskajiem kolēģiem, izvērtējot mācību procesu līdzvērtīgā izglītības programmā un mācību darba vadību un organizāciju iestādē kopumā. Dalībniekiem bija iespēja iepazīt kultūras atšķirības, kā arī piedalīties mācību ekskursijās uz vietējo dizaina produktu veikalu, izzināt dizaina tendences un dizaina izglītības sasaisti ar darba tirgu. Tāpat bija iespēja apmeklēt un dalīties pieredzē Augstākās izglītības iestādē, tādējādi sekmējot ne vien izpratni par tālākizglītības iespējām ārvalstīs dizaina studiju interesentiem, bet arī gūt iespaidu par studiju procesu un izglītības kvalitātes līmeni.
Skolotāji norāda, ka lai pilnveidotu mācību procesu LMMDV arī vērsīs uzmanību organizējot mācību ekskursijas uz ražotnēm, augstākās izglītības iestādēm, kā arī aicinās audzēkņus doties pieredzes apmaiņas braucienos arī uz kaimiņvalstīm, lai sekotu aktualitātēm dizainā un arhitektūrā, kā arī iekļaus mācību procesā biogrāfiskus video materiālus, veidos vērtīgu profesionālo mācību braucienu programmu un to realizēšanu sadarbojoties ar arhitektiem un arhitektūras, dizaina birojiem, tādējādi daudzveidojot mācību procesu. Tāpat iepazina paņēmienu uzstādījumu zīmēšanai uz īpašu pielāgota krēsla uz kura atbalstīt molbertu.
Dalībnieki atzīst, ka novērojuši to, ka audzēkņi labprāt izmantoja iespēju prezentēt skolu un izglītības programmu izmantojot pašu sagatavotu prezentāciju. Tas lika secināt pirmkārt, cik ļoti audzēkņi lepojas ar savu skolu, novērtē, ka tās vide un mācību process ir kvalitatīvs. Otrkārt, jauniešiem mēdz būt savs viedoklis un skatījums par to, kāda ir skola un kā tiek organizēts mācību process. Viņi pamana nianses un uzliek citus uzsvarus nekā pedagogi vai administrācija, kas var būt ļoti vērtīgi, lai skolas vide arvien vairāk kļūtu uz jauniešiem (skolas audzēkņiem) orientēta. Bija interesanti piedalīties vienā no nodarbībām, kur vietējie izglītojamie prezentēja savus darbus angļu valodā vies audzēkņiem. Šādu principu (sava projekta prezentēšanu angliski) var izmantot mācību procesā, lai trenētu izglītojamos līdzīgām situācijām. Dalībnieki piezīmē, ka bija arī vērtība pieredze doties mobilitātē kopā ar audzēkņiem, kas ļāva ciešāk saliedēties.
Brīvajā laikā mobilitātes dalībnieki izbaudīja Splitas un apkārtnes daudzveidīgo kultūras piedāvājumu, apmeklējot lietišķās mākslas muzeju, mākslinieka Ugo Rondinona instalāciju "Luminous Light", operu "La Traviata" Horvātu nacionālajā teātrī, "Hrvatski dom Split" koncertzālē apmeklēja Josipa Hatzes mūzikas skolas (Glazebna škola Josip Hatze) organizēto pūtēju orķestra un džeza koncertu. Kā arī izstaigāja Splitas vecpilsētu, Diokletiāna pili, Svētā Domniusa katedrāli, Klisas cietoksni, apmeklēja vēsturiskās Trogiras un Solinas pilsētas.
Mobilitāte tiek īstenota Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr. 1 (KA1) profesionālās izglītības sektora projekta Nr. 2022-1-LV01-KA121-VET-000055764 ietvaros.
