Pieredze un iespaidi Čehijā un Francijā projekta Erasmus+ ietvaros

Ceturtdien, 23. novembrī pulksten 11.50–12.30 Alejas ielā 18, izstāžu zālē ar savu pieredzi un gūtajiem iespaidiem dalīsies jaunieši, kuri devās Erasmus+ mobilitātēs uz Čehiju (KER, ĀID, M, AV) un Franciju (VTS, GD).

Jauniešu pieredzes stāsti:

ČEHIJA

No 2023. gada 29. oktobra līdz 2023. gada 11. novembrim, ieskaitot ceļā pavadītās dienas, audzēkņu īstermiņa mobilitātē uz Uherske Hradište mākslas skolu Čehijā devās astoņi LMMDV audzēkņi, un divas pavadošās personas. Par savu dalību mobilitātē dalās audzēkņi.

Līva Grēta Šķubure (Vizuālā māksla, 2. kurss): darbojos ar filmiņu attīstīšanu, bilžu attīstīšanu un fotografēšanu ar analogo kameru gan pilsētvidē, gan fotografēju kluso dabu. Ieguvu jaunus draugus, cilvēki bija ļoti atsaucīgi, kā arī guvu jaunu skatījumu foto mākslā. Devāmies arī mācību braucienā uz Bratislavu ar uzņemošās skolas Foto nodaļas audzēkņiem un pedagogiem. Es ieguvu jaunus draugus, no kuriem bija žēl atvadīties.

Helēna Migla (Vizuālā māksla, 2. kurss): iemācījos izmantot analogo fotokameru un attīstīt filmiņu, kā arī darboties ar sintētisko foto papīru, apguvu "Pin hole camera". Bija izdevība apgūt darbu ar foto palielinātāju, darboties tumšajā istabā, attīstīt bildes. Veicām uzdevumu ar digitālajām fotokamerām par to kā mēs redzam Uherske Hradišti. Attīstīju arī savas angļu valodas prasmes. Lielisku iespaidu radīja skaistās izstādes, brīnišķīga arhitektūra un mīļi cilvēki.

Asnāte Stūre (Vizuālā māksla, 2. kurss): apguvu strukturālo gleznošanu, gleznošanu lietojot vasku un figūras zīmēšanu. Attīstīju pašportreta zīmēšanu izmantojot spoguli. Iepriekš esmu zīmējusi, izmantojot tikai telefonu, tāpēc šī metode padarīja zīmēšanas procesu savādāku un grūtāku. Zīmēšanas stundā mēs zīmējām modeli un ik pēc 15 minūtēm modelim bija jāapmaina poza, kas ļāva attīstīt ātru figūru skicēšanu. Attīstījās radošā domāšana, jo bija jāizdomā, ko veidošu strukturālai gleznai un es izvēlējos taisīt medūzu ūdenī. Efektu izveidoju liekot uz audekla tekstūras. Es ļoti izbaudīju braucienu uz Čehiju, jo man sanāca satikt daudz jaukus cilvēkus, izmēģināt jaunas lietas gan skolā, gan ārpus skolas un iegūt jaunas zināšanas. Skola bija ļoti iespaidīga un bija daudz ko redzēt. Manuprāt, pieredze Čehijā bija un arī būs noderīga.

Beāte Balode (Produktu dizains, keramika, 2. kurss): virpojot attīstīju virpošanas prasmes, skulptējot – veidošanas prasmes, un glazējot – glazēšanas prasmes. Attīstīju komunikācijas prasmes par spīti valodas līmeņa barjerai, bija iespēja komunicēt citos veidos. Zīmēšanas laikā attīstīju prasmi ātri uzskicēt un improvizēt ar krāsām. Attīstīju orientēšanās prasmi svešās pilsētās. Ieguvu pieredzi darbā ar mālu, kā arī tikšanu galā ar situācijām, kuras izsit mani no plāna. Spilgtākais iespaids noteikti bija "Los Capolitos" meksikāņu kafejnīca Olomoucas pilsētā. Man ļoti garšo meksikāņu un spāņu ēdieni, un ēdiens šajā kafejnīcā bija debešķīgs. Otrs spilgtākais iespaids bija akvaparks Uherske Hradište pilsētā, kur pavadīju lielisku laiku kopā ar ceļa biedriem. Trešais spilgtākais iespaids bija krāsns kurināšana, un ģipša galvas veidošana – ļoti patika process, kā arī iznākums. Sapratu, ka esmu izvēlējusies pareizo materiālu, kuru gribu padziļināti apgūt. Tiešām izbaudu strādāšanu ar mālu. Saprotu, ka man vēl ir daudz kas jāapgūst, un vēl daudz pieredzes vajadzēs, bet esmu gatava iet tālāk un mācīties ar katru nākošo soli.

Kate Sormule (Produktu dizains, keramika, 2. kurss): man bija kreatīvi jāiesaistās keramikas trauku glazēšanā (nodarbojoties ar "majolika" tehniku), kā arī to virpošanā, domājot formas iespējamo izskatu. Kognitīva fleksibilitāte man bija bieži jāpielieto klausoties šīs skolas skolotāju tehniku un paražu dažādībā no LMMDV skolotājiem. Problēmu risināšana bija visbiežāk vajadzīgā prasme, jo nekas keramikā nav perfekts un bieži sanāk neveiksmes. Mobilitātes laikā apguvu modelēšanu, virpošanu, ģipša formas veidošana, cepļa kurināšanu (ar koku) un tā temperatūras uzturēšanu. Šo prasmju attīstību veicināja pieredzi to pielietošanā, viss bija jāizmēģina vairākas reizes, lai saprastu kā, kas strādā un kā to vari izmantot arvien efektīvāk. Protams, arī jāuzklausa skolotāju ieteikumi un jāpievērš uzmanība viņu piemēriem. Es ieguvu pieredzi gan ceļošanā, gan netraucētā darbā, kas mani kā personu attīstīja un padarīja labāku jaunās un jau pieredzētās jomās.

Pauls Pāvils Zvanītājs (Produktu dizains, keramika, 3. kurss): attīstīju angļu valodas prasmes visu laiku runājot angliski ar vietējiem, attīstīju zīmēšanas prasmes stundu ietvaros ar dzīvo modeli. Attīstīju sociālās un saliedēšanās prasmes runājoties un darbojoties ar savējiem no Latvijas, gan vietējiem. Mani spilgtākie iespaidi bija brauciens uz Bečinu, visi kalnu un lauku skati pa ceļam. Bečinā piedalījos keramikas konkursā, kur ieguvu 3. vietu, kas bija ļoti laba un nepieciešama pieredze. Tur guvām daudz labu iespaidu par vietējo keramiku un tās vēsturi, kā arī jaunām metodēm un tehnoloģijām. Arī vietējie cilvēki, čehi paši par sevi, bija spilgts iespaids viņu atvērtība un laipnība. Brīvdienās bijām ekskursijā uz Olomoucu, kur bijām modernās mākslas muzejā un masīvā gotikas katedrālē. Brīvajā laikā arī staigājām pa Uherske Hradišķe ielām un apbrīnojām milzum daudz uz tām izvietotas skulptūras un vietējo arhitektūru.

Jana Egliena (Māksla, 4. kurss): apguvām figurālo zīmēšanu ar pasteļa krītiņiem, portreta zīmēšana, figūru skicēšanu, struktūru gleznojumu, vaska gleznojumu, kā arī piedalījāmies grafikas meistarklasē. Attīstīju ātro figūru skicēšanu zīmēšanas stundās, kur 3 stundu laikā zīmējām modeli. Attīstīju radošo domāšanu, jo gleznošanas stundās mēs veidojam vairākas skices ar dažādām idejām un pārdomājām, kuras ir vislabāk piemērotākas dotās tehnikas realizācijai. Kā piemērs, es gleznoju sfinksa kaķi struktūras gleznojuma tehnikā, un lai izveidotu tā krunciņas, jaucu struktūras materiālu ar lielu ūdens daudzumu, ar ko perfekti varēju veidot krunciņas. Programmā es pavadīju laiku ar dažādām vecuma grupām, jaunākiem kursiem, vecākiem kursiem un skolas absolventiem, kā arī skolotājiem. Katrā no šiem kolektīviem es spēju iekļauties, atrast kopīgo valodu un sadarboties, jautri pavadīt laiku. Visinteresantāk man bija pavadīt laiku skolotāju kolektīvā. Es guvu jaunas zināšanas mākslas jomā, satiku vairākus interesantus cilvēkus, satuvinājos ar saviem pasniedzējiem, izbaudīju pilsētas atmosfēru. Šī pieredze man bija ļoti pozitīva un noderīga.

Estere Zanberga (Ādas izstrādājumu dizains, 4. kurss): attīstīju savas laika plānošanu prasmes, ādas apstrādi, plānināšanu, materiālu dažādība, jaunu instrumentu un iekārtu pielietojumu. Man ir lielāka izpratne par kurpju uzbūvi un izstrādi, apguvu to sākot no skices, tad veidoju maketu uz liestes, veidoju piegrieztnes, sagatavoju materiālu, kā arī izgatavoju kurpes prototipu. Šīs prasmes ļāva attīstīt uzņemošās skolas materiālu bagātība, gan pati āda, gan instrumenti un furnitūra. Bija iespēja izmatot dažādus materiālus, apgūt instrumentu drošību un iekārtu darbības secību. Pa ceļam Vīnē paguvām aplūkot Belvederes pili. Baroka stila pils ar skaistu dārzu. Nedēļas laikā redzējām arī divas katedrāles – Svētā Vāclava katedrāli un Velehradas katedrāli. Bijām arī uz izstādes atklāšanu, kur mākslinieka darbi bija koši un ļoti depresīvi.
Izbaudīju nedēļas nogalē redzētos darbus Olomoucas mākslas muzejā. Staigājot pa pilsētu un skolu es redzēju daudz interesantus tēlniecības, arhitektūras un grafikas darbus. Pēdējā dienā bijām arī Uherske Hradište muzejā. Tur bija fantastiska izstāde par vēsturi ar pilnībā katru no mūsu profesijām. Ar traukiem, kažokiem, stellēm, tautastērpiem un pat rotām. Man īpaši patika šī muzeja apmeklējums, jo mums stāstīja arī par vēsturi un viņu tradicionālajiem pasākumiem. Bija ļoti jauka un noderīga pieredze.

Dace Jegorova-Strazdiņa (Mākslas programmas vadītāja, skolotāja): uzņemošajā skolā pavadīju pirmo mobilitātes nedēļu. Skola ļāva man pieteikties uz ēnošanām pie dažādiem pasniedzējiem, tā vairākkārt apmeklēju grafikas telpu, gūstot ieskatu kā tur tiek pasniegta gan litogrāfijas tehnika, gan linogriezums, gan grāmatu iesiešana un sietspiede. Glezniecības programmā biju klātesoša reljefa gleznojuma izveidē un kā sagatavo vasku tādai tehnikai kā enkaustika (vaska glezniecība). Sarunājoties ar pasniedzējiem guvu ieskatu Čehijas izglītības sistēmā, viņu skolas tradīcijās un mācību metodēs. Katrs šāds brauciens paplašina pedagoga redzesloku un ļauj izvērtēt savu metodiku, uzdevumus un motivāciju. Mūsu mērķis ir attīstīt audzēkņu prasmes, lai viņi tālāk spētu konkurēt savā sfērā un šādi braucieni sniedz gan motivāciju, gan idejas kā savu mācību programmu uzlabot, lai sasniegtu mērķi. Guvu iedvesmu pamēģināt savādāk strādāt ar audzēkņiem, liekot lielāku uzsvaru uz darba ideju un konceptu, taču tas prasīs no viņiem vairāk darba ārpus stundām.

Laura Dzērve (gleznošanas, zīmēšanas skolotāja): uz Uherske Hradište mākslas skolu devos mobilitātes otrajā nedēļā. Tās laikā izzināju čehu mākslas vēsturi un slavenus čehu zīmolus, kas radušies uzņemošajā skolā. Uzzināju kas ir vaska gleznošana un strukturālā gleznošana un kā šādā tehnikā strādāt. Ēnoju gleznotāju nodaļas pasniedzējus, apguvu viņu darba stilu un tēmu, uzdevumu sadalījumu pa kursiem. Iepazītās jaunās gleznošanas tehnikas var tālāk mācīt audzēkņiem, līdz šim, gan skolā, gan citviet Latvijā šādu tehniku neesmu redzējusi. Skolai līmenis ir ļoti augsts. Mans redzesloks noteikti ir paplašinājies, novēroju, ka mijiedarbība un sadarbība audzēkņiem ar pasniedzējiem arī ir ļoti laba, vienlīdzīga, cieņpilna, gan no audzēkņu, gan pasniedzēju puses. Skola rīkoja ļoti daudz dažādas aktivitātes, kopīgi audzēkņiem un pasniedzējiem, tas noteikti rada kopības sajūtu.

Mācību programmas ietvaros divas vizuālās mākslas programmas audzēknes kopā ar uzņemošās skolas pedagogiem un audzēkņiem devās mācību braucienā uz Bratislavu, Slovākijā. Savukārt trīs keramikas programmas audzēkņi piedalījās keramikas konkursā Bečinā, kur bija iespēja apmeklēt arī mākslas un kultūras muzeju. Uherske Hradište jaunieši un pedagogi apmeklēja izstādi kafejnīcā "Portal", čehu ekspresionista izstādi muzejā "South Moravian Museum", Mākslinieka Tomāšs Meštāneks (Tomáš Měšťánek) izstādes atklāšanu "Galerie Slováckého", devās uz filmas seansu "Boromini un Bernini. The challenge of perfection", kas vēsta par visu laiku slavenāko māksliniecisko sāncensību starp Borromīni un Bernīni, kā arī stāsts par Borromīni sāncensību pašam ar sevi. Dalībnieki paguva arī apmeklēt tuvējo pilsētu Velehradu un tās skaisto katedrāli. Nedēļas nogalē dalībnieki devās uz Olomoucu, kur apmeklēta katedrāli, iepazinās ar pilsētas arhitektūru un devās uz modernās mākslas muzeju. Atpakaļceļā dalībniekiem bija iespēja pastaigāties Brno vecpilsētā un apmeklēt mākslas muzeju.


FRANCIJA

No 2023. gada 6. novembra līdz 2023. gada 18. novembrim, ieskaitot ceļā pavadītās dienas, notika audzēkņu īstermiņa mobilitātē Francijā, Bordo. Uz Sentvinsenta de Pola liceju devās divas LMMDV Grafikas dizaina audzēknes, savukārt divas Vizuālā tēla stila programmas audzēknes mobilitāti īstenoja Sv. Augustīna licejā.

Līva Spulaša (Grafikas dizains, 3. kurss): uzņemošajā skolā zīmējām plakātus (uz papīra, pirms tas ievietots datorā) tādus, kādi tie izskatītos datorā, ko nekad nebiju darījusi. Galvenais teksts tika ievietots datorā. Apguvu veidus, kā tehniski sagatavot darbu un stiprināju prasmes attēlu apstrādē. Strādājām ar dažādiem fontiem, tekstu un citiem tehniskiem rīkiem. Mēs apstrādājām attēlu pēc vajadzīgajiem standartiem pirms ievietojām to plakāta fonā. Ikdienā apguvu orientēšanās prasmi apkārtnē, spēju izprast kur, kas atrodas, un kā pārvietoties ar dažādiem transportiem.
Pilnveidoju spēju pielāgoties situācijām, piekrist kāda cita lēmumam vai darīt ko neplānotu. Attīstīju komunikācijas prasmes, varēju saprasties ar dažādiem cilvēkiem, neskatoties uz valodas barjeru. Ieguvu plašāku skatu uz jaunu vietu, jauniem cilvēkiem un Bordo kā tādu. Tika lauzti vairāki stereotipi un iegūtas jaunas zināšanas. Ļoti labi sadzīvoju arī ar savām istabas biedrenēm, kas deva iespēju satuvināties.

Ieva Nevedomska (Grafikas dizains, 3. kurss): pilnveidoju savas tehniskās domāšanas, komunikācijas un sadarbības prasmes. Uzņemošajā skolā tika pievērsta liela uzmanība manas profesijas tehniskai daļai – daudz noteikumu un robežu, kas deva man plašāku ieskatu. Kā arī, atrodoties jaunā vidē, man bija dota iespēja sadarboties ar citiem, manas nākotnes izvēlētās profesijas cilvēkiem, kas, savukārt, ļoti attīstīja manas sadarbošanās un komunikācijas spējas. Pilnveidoju arī savas pielāgošanās spējas, jo pildīju savādākus uzdevumus, kas ļoti atšķiras no LMMDV dotajiem grafikas dizaina uzdevumiem. Nesasteidzu savus darbus un biju pacietīga ar to izpildes procesu. Biju jaunā pilsētā, kas, pašsaprotami, uzlaboja manas orientēšanas prasmes. Stiprināju pašdisciplīnu – laiku ievērošanu un nodarbību plānošanu. Mani ļoti saviļņoja ceļojums uz okeānu, jo nekad to nebiju redzējusi. Spilgtu iespaidu atstāja Kapferē (Cap Ferret) ciemats, kur parunājām ar vietējiem iedzīvotājiem, ieraudzījām kā tiek audzētas austeres, un pat pagaršojām tās, kā arī ieraudzījām okeānu. Mobilitātes laikā iepazinu jaunus cilvēkus. Gāju uz ļoti daudz, dažādiem muzejiem, kas manāmi paplašināja manu redzesloku.

Justīne Ungere (Vizuālā tēla stils, 3. kurss): attīstīju tādas profesionālās prasmes kā sejas attīrīšanu, rokas masāžu, vīriešu matu griezumu. To visu palīdzēja pilnveidot darbam nepieciešamie produkti un instrumenti, kā arī ļoti atsaucīgie un saprotošie skolotāji. Pilnveidoju savas orientēšanās prasmes, ko veicināja nepieciešamība nokļūt skolā un citās kulturāli interesantās vietās. Attīstīju komunikācijas prasmes, ko veicināja interese gan par to, kur un kā jānokļūst, interese par to, kā notiek skolas process un vēlme iepazīt jaunus cilvēkus. Stiprināju savas angļu sarunvalodu, ko veicināja nepieciešamība komunicēt ar skolas darbiniekiem un citiem cilvēkiem. Es ieguvu ļoti pozitīvu personīgo pieredzi, bija ļoti interesanti un noderīgi redzēt, uzzināt kā notiek mācību process ārvalstīs. Ieguvu daudz jaunas zināšanas un ieguvu pat iespēju praktiski tās apgūt. Protams, arī ieguvu jaunus un foršus kontaktus ar vietējiem franču jauniešiem un skolotājiem. Spilgtākos iespaidus guvu uzņemošās skolas mācību stundās (angļu valoda, kosmetoloģija, friziera darbi u.c.), kur skolotāji centās pārveidot stundas plānu angļu valodā, lai mēs arī tiktu iesaistītas stundas procesā. Iespaidoja Salvadora Dalī digitālā mākslas izstāde, kur ekspozīcija bija izvietota bijušā zemūdens ostā, un muzejs "Vīna pilsēta" (Cité du Vin), kas bija ļoti interesants muzejs ar savu pieeju cilvēku izglītošanā par un ap vīnu. Ekspozīcija bija piemērota visiem vecumiem un patikām, muzejs spēja ieinteresēt.

Annija Rozentāle (Vizuālā tēla stils, 3. kurss): arī apguvu tādas prasmes kā sejas attīrīšanu, rokas masāžu, vīriešu matu griezumu. Izzināju tam nepieciešamos produktus un instrumentus, ar savām zināšanām dalījās atsaucīgie skolotāji, kā arī bija iespēja praktiski darboties. Pilnveidoju orientēšanās spējas svešā pilsētā – lai tiktu uz skolu bija jābrauc gandrīz stundu un, lai kaut kur nokļūtu bija jāprot orientēties un izmantot telefona resursus. Pilnveidoju angļu valodas prasmes, jo visa komunikācija notika angliski. Kā arī komunikācijas prasmi, jo ikdienā bija daudz jāsazinās gan ar skolotājiem, gan audzēkņiem. Komunikācija bija ļoti svarīga, liela daļas no šī piedzīvojuma, jo, lai kaut ko noskaidrotu vai uzzinātu, bija jākomunicē. Ieguvu jaunu skatījumu uz stilista profesiju, grima likšanu, friziera darbiem (cik daudz savādāk viņi apgūst mācību priekšmetus Francijā). Arī guvu jaunu skatījumu uz Franciju un tās iedzīvotājiem. Spilgtākie iespaidi bija pati Bordo pilsēta, kas ļoti skaista pilsēta ar daudz atsaucīgiem un izpalīdzīgiem cilvēkiem. Ļoti skaita arhitektūra. Arī Vīna muzejs, kur interesanti tika pasniegts par to, kā tiek ražot vīns un bija daudz pieturpunktu, kur varēju pati darboties (smaržot, pildīt testiņus, spēlēt spēles). Viens no interesantākajiem muzejiem, kurā esmu bijusi. Ļoti patika Atlantijas okeāns, kur iepazinām Kapferē (Cap Ferret) ciematu un tas bija ļoti skaista. Gar okeānu bija daudz skaistu un krāsainu gliemežvāku. Redzēju okeānu pirmo reizi un tas bija ļoti forši, skaisti.

Endijs Platačs (Vizuālā tēla stils programmas skolotājs): piedalījos kā pavadošā persona mobilitātes pirmajā nedēļā. Attīstīju savas ģeogrāfiskās zināšanas, angļu un franču valodu, orientēšanās prasmes. Dalījos pieredzē ar uzņemošās skolas skolotājiem un audzēkņiem, kuri 2024. gada aprīlī dosies mobilitātē uz LMMDV un piedalīsies arī manis mācītajos mācību priekšmetos, veidojām kontaktus. Savā ikdienas darbā pārskatīšu darbu vērtēšanu vai savādāku ieskaites sistēmu. Man kā skolotājam izveidojās ciešāka sadarbība arī ar savām audzēknēm, sekmēju prasmi kopīgi plānot dienu, kā arī iepazīt citu skolu darbu.

Iveta Heinacka (Struktūrvienības vadītāja radošajā darbā Mākslas izglītības programmām): mobilitātē kā pavadošā persona devos otrajā nedēļā. Uzņemošajās skolās klasēs starpbrīžu laikā nedrīkstēja atrasties. Bija jāiet laukā! Bija ļoti daudz praktiskās nodarbības. Ļoti vērtīgas bija apmeklētās laikmetīgās un interaktīvās izstāžu vietas. Savām audzēknēm mācīju nebaidīties no jaunā: izmēģināt jaunas lietas, ēdienus, garšas. Izstāžu apmeklējuma laikā mācīju izlasīt darba aprakstu, nedaudz vairāk padomāt par darbu. Neskriet cauri muzejam, bet tiešām apmeklēt muzeju. Pieredzes apmaiņas braucieni ir vērtīgi katram skolas darbiniekam. Nomainīt vidi, lai komunicētu citā valodā, domātu citādāk, mācīt jauniešiem citu kultūru, izprast muzejus, izstādes. Muzeju un galeriju apmeklējums man palīdz vēl vairāk paplašināt manu redzes lauku, kas papildina manas profesionālās zināšanas.
Brīvajā laikā dalībnieki apmeklēja laikmetīgās mākslas muzeju (CAPC), ko visi novērtēja un atzina kā interesantu un neierasti skaistu muzeju. Devās uz Bordo Dievmātes katedrāli (Notre Dame de Bordeaux), kur atrodas vēsturiskas un ļoti skaistas mozaīkas, kā arī pats interjers un arhitektūra ir ievērības cienīgi. Apmeklēja Vīna muzeju (Cité du Vin), kas bija interesants, viegli piesaistošs un izglītojošs muzejs. Devās pie Atlantijas okeāna, kur bija iespēja mazliet nomierināties no ikdienas steigas. Izpazina Kapferē (Cap Ferret) ciematu, kuru izpētīja uz izstaigāja, iepazīstot vietējo kultūru, kā arī degustēja austeres vietējās austeru audzētavās. Apmeklēja Bordo Tēlotājmākslas muzeju (Musée des Beaux-Arts), kas ir ļoti skaists muzejs ar ļoti skaistiem un apbrīnojamiem mākslas darbiem, kas savā ziņā arī iedvesmoja dalībniekus. Visi kopīgi devās uz Darvina kvartālu, apmeklēja Salvadora Dalī digitālo muzeju un ilūziju muzeju. Daudz staigāja pa pilsētu un guva daudz jaunu iespaidu, piemēram, izmēģināja jaunu ēdienu, un runāja ar jauniem cilvēkiem.


Mobilitātes tiek īstenota Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr. 1 (KA1) profesionālās izglītības sektora projekta Nr. 2022-1-LV01-KA121-VET-000055764 ietvaros.


lidzfinanse-ES-Erasmus